Indywidualna 60 minutowa konsultacja online ze specjalistą AML podczas której odpowiemy na Twoje pytania i omówimy dokumenty które posiadasz oraz usprawnimy cały proces.
Praktyczny e-book czyli zbiór wymagań dla Instytucji Obowiązanych wraz z opisem dokumentacji, przykładami prania pieniędzy w BUP i poradnikiem jak nie paść ofiarom przestępców, którzy chcą wykorzystać gotówkę do prania pieniędzy.
Dedykowane dla BUP procedury wewnętrzne do samodzielnego dostosowania pod rozmiar BUP. Formularze PEP i KYC klientów.
Ankieta Analizy Ryzyka BUP z dokładnymi wskazówkami, dzięki której w około 40 minut samodzielnie dokonasz oceny ryzyka swojego BUP.
Analiza transakcji jest niezbędna, aby zidentyfikować i monitorować podejrzane operacje, które mogą być związane z praniem pieniędzy, zapewniając zgodność BUP z przepisami AML. Powinna obejmować zbieranie danych o klientach, transakcjach, analiza kwot ponadprogowych - wynikających z wymagań GIIF oraz nałożonych przez KNF, stosowanie list sankcyjnych oraz PEP oraz zgłoszenia do GIIF.
Instytucje obowiązane mają obowiązek sporządzania dokumentu oceny ryzyka AML, który pomaga zidentyfikować i zminimalizować zagrożenia związane z praniem pieniędzy. Ocena ryzyka musi być regularnie aktualizowana.
Szkolenia z zakresu AML są kluczowe, ponieważ dzięki temu spełnisz wymóg ustawowy, ponad to zapewniają pracownikom wiedzę potrzebną do rozpoznawania podejrzanych transakcji i skutecznego reagowania na ryzyka związane z praniem pieniędzy. Regularne szkolenia pomagają firmie spełniać wymogi prawne oraz minimalizować ryzyko finansowe i reputacyjne.
Posiadanie wewnętrznej procedury AML to jedno z podstawowych wymagań nałożonych na Instytucje Obowiązane. Jest ważne, ponieważ zapewnia zgodność firmy z przepisami prawnymi dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Dodatkowo, procedura ta wyznacza jasne zasady postępowania. Procedura powinna być dostosowana do specyfiki działalności i jej skali.
Polskie przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu nakładają na instytucje obowiązane, w tym lombardy, szereg istotnych obowiązków. Celem tych regulacji jest ochrona sektora lombardowego przed wykorzystywaniem do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Wymagania te można podzielić na pięć kluczowych kategorii, które obejmują m.in. ocenę ryzyka, wdrożenie środków bezpieczeństwa finansowego oraz współpracę z odpowiednimi instytucjami nadzorującymi.
Identyfikowanie i ocenianie ryzyka.
Lombardy muszą regularnie przeprowadzać ocenę ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Analiza ta obejmuje identyfikację zagrożeń wynikających z charakterystyki klientów, wartości i rodzaju zastawianych przedmiotów, a także specyfiki transakcji gotówkowych. Lombardy powinny zwracać szczególną uwagę na klientów realizujących transakcje o wysokiej wartości, tych, którzy często zastawiają przedmioty wartościowe, oraz operacje pochodzące z obszarów o podwyższonym ryzyku.|
Wdrożenie i stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego.
W oparciu o zidentyfikowane ryzyka, lombardy są zobowiązane do wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Oznacza to dokładną weryfikację tożsamości klientów, szczególnie w przypadku transakcji o dużej wartości, a także monitorowanie źródeł pochodzenia przedmiotów i funduszy wykorzystywanych do spłaty pożyczek. Lombardy muszą także wdrażać wzmożone środki ostrożności w przypadku podejrzanych transakcji gotówkowych oraz korzystania z fałszywych lub skradzionych przedmiotów.
Gromadzenie i przekazywanie informacji.
Lombardy mają obowiązek gromadzenia informacji na temat swoich klientów, transakcji oraz zastawianych przedmiotów, szczególnie w przypadku podejrzeń związanych z praniem pieniędzy. Wszystkie dane dotyczące podejrzanych transakcji muszą być przekazywane odpowiednim organom, takim jak Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF). Ważnym elementem jest monitorowanie transakcji o dużej wartości oraz nietypowych operacji związanych z zastawianiem bardzo cennych przedmiotów, co może sugerować próbę ukrycia pochodzenia funduszy.
Współpraca z GIIF.
W przypadku wystąpienia podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, lombardy mają obowiązek współpracować z GIIF. Obejmuje to nie tylko zgłaszanie podejrzanych transakcji, ale również dostarczanie dodatkowych informacji i dokumentacji na żądanie GIIF. Lombardy muszą być także gotowe do wstrzymania transakcji lub działań w przypadku uzasadnionych podejrzeń co do legalności pochodzenia funduszy lub zastawianych przedmiotów.
Wdrożenie procedur i zapewnienie sprawnej organizacji.
Lombardy muszą wdrożyć wewnętrzne procedury związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy, które będą skutecznie zarządzały obowiązkami AML. Procedury te powinny obejmować jasne zasady dotyczące weryfikacji klientów i przedmiotów zastawionych, monitorowania transakcji oraz raportowania do GIIF. Wewnętrzna organizacja musi zapewniać sprawną realizację obowiązków, a pracownicy powinni regularnie uczestniczyć w szkoleniach z zakresu AML, aby skutecznie rozpoznawać podejrzane schematy działania klientów.
Praktyczna wiedza
w
Przystępnej formie.
KRS: 0001065025
Kraków, Sołtysowska 12B
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.